JUNIORER

ESF har starka traditioner som en förening som fostrar unga kappseglare, vare sig målsättningen är tävlingsframgång eller att njuta av en trevlig hobby tillsammans med goda kamrater. Många av vårt lands toppseglare har fått lära sig seglingens grunder på ESF.

Seglingskurser för juniorer

ESF ordnar nybörjar- och fortsättningskurser för barn i åldern ca 7-14 år. Minimikrav för att få delta är att man har sitt första skolår bakom sig och att man är simkunnig. Kurserna förverkligas som dagskurser på fyra-fem dagar på vårt seglingscenter Paven på ön Pentala i Esbo skärgård. Skjuts ordnas dagligen från Amiralshamnen på Sökö udd. Välkommen med!

Träningsverksamhet

ESF har flera träningsgrupper till juniorer på olika nivåer som tränar veckovis i maj-juni och augusti-september. Verksamheten är uppbyggd som en fortgående ”träningsstig” från nybörjarsegling till toppsegling inom juniorklasserna.

Från äventyrsläger till tävlingsläger

Föreningen brukar årligen ordna flera olika sorters läger för alla nivåers juniorer. Det ordnas allt från tävlingsläger för aktiva kappseglare till sommar- och äventyrsläger där fokuset ligger mera på att ha skoj i skärgården än bankappsegling. Läger är ett utmärkt sätt för de aktivare seglarna att få fila på sina talanger eller för att prova på nya aktiviterer och stifta nya bekantskaper.

Hobbygrupp

ESF har en hobbygrupp för juniormedlemmar ca 8 år -> med mångsidigt program. Programmet är relaterat till segling och sjöfart, skärgård och utomhusliv. Juniorerna får själva vara med och påverka innehållet.

Anmäl intresse för gruppen via kalendern och du får information om de olika tillfällena an efter att de ordnas. Välj själv vad du deltar i. Vissa tillfällen är kostnadsfria medan vissa har en liten deltagaravgift.

ESF Jollar

Föreningen äger optimistjollar, Zoom8-jollar och RSFevor. Förutom de nyaste jollarna är föreningens båtar i huvudsak till för att användas på juniorkurserna och för att nya juniorer ska få bekanta sig med segling.